Les 4: De contactadvertentie
Maandag, 16 november 1998
Lieve Liefdescursisten,
Gezellig uitgaan en spontaan mensen ontmoeten, maakt u dat nog
mee? Tegenwoordig netwerken we in kringen die ons van pas kunnen
komen. Logisch. Er zijn nu eenmaal te veel aardige mensen voor één
agenda, dus noteren we alleen de namen die bruikbaar zijn. Zo is
het moderne leven. Nuttig, mais eenzaam.
Omdat u alleen met ons soort mensen verkeert, is het aantal romantische
ontmoetingen zeldzaam geworden. Daardoor neemt de hoeveelheid contactadvertenties
toe. En ook de verwachtingen die daarin uitgesproken worden.
Ik lees zo vaak over verlangens die eigenlijk meer eisen zijn, zoals
aantrekkelijk, eerlijk, spontaan, gezellig voor thuis en onderhoudend
voor uit. En dan bent u nog ongelukkig omdat u weinig brieven kreeg?
Alors, mes petits! Ik had u wijzer willen hebben.
De afgelopen week heb ik een groot aantal basisteksten voor de
contactadvertentie van mijn trouwe Liefdescursisten ontvangen. Daardoor
begreep ik weer eens, hoe dom u allen in de liefde bent. U mag mij
nog steeds basisteksten sturen,
hoor.
Laten we de basisregels voor een goede contactadvertentie eens
doorlopen.
Regel één: hou uw verlanglijstje eenvoudig. Naturellement
wenst u de hoofdprijs uit de liefdesloterij, maar heeft u die zelf
wel te bieden? Nou dan. Vraag op z'n hoogst om drie persoonlijke
eigenschappen van uw aanstaande Geliefde die vraiment onontbeerlijk
zijn.
Regel twee: bied meer dan u vraagt. Dat is het idee van adverteren:
u verleidt de ander een aankoop te doen. Die aankoop bent u. Dus:
vertel waarom u zo begerenswaardig bent.
Regel drie: wees persoonlijk. Vertel wie u bent, wat voor u belangrijk
is en wat de zin van uw leven is. Wees zuinig met grapjes, maar
royaal met de lengte van uw advertentie. Ja, dat kan geld kosten.
Beschouw dat, al naar gelang uw aard, als een investering of een
bedrijfsrisico.
Tot slot moet ik u nog iets op het hart drukken. Onthou in vredesnaam
dat een contactadvertentie geen sollictatiebrief is of een anderszins
zakelijk schrijven, maar een tekst die tot liefde leiden moet. Wees
dus lief.
Op verzoek van enkele Liefdescursisten behandel ik volgende week
de cyber-romance. Hoe dichtbij kan veraf worden?
|