Leidse Liefdescurus
De Leidse Liefdescursus voor Gevorderden
overzicht: Liefdeslessen V.G.
 

Les 4: De contactadvertentie

Maandag, 16 november 1998

Lieve Liefdescursisten,

Gezellig uitgaan en spontaan mensen ontmoeten, maakt u dat nog mee? Tegenwoordig netwerken we in kringen die ons van pas kunnen komen. Logisch. Er zijn nu eenmaal te veel aardige mensen voor één agenda, dus noteren we alleen de namen die bruikbaar zijn. Zo is het moderne leven. Nuttig, mais eenzaam.

roos

Omdat u alleen met ons soort mensen verkeert, is het aantal romantische ontmoetingen zeldzaam geworden. Daardoor neemt de hoeveelheid contactadvertenties toe. En ook de verwachtingen die daarin uitgesproken worden.
Ik lees zo vaak over verlangens die eigenlijk meer eisen zijn, zoals aantrekkelijk, eerlijk, spontaan, gezellig voor thuis en onderhoudend voor uit. En dan bent u nog ongelukkig omdat u weinig brieven kreeg? Alors, mes petits! Ik had u wijzer willen hebben.

roos

De afgelopen week heb ik een groot aantal basisteksten voor de contactadvertentie van mijn trouwe Liefdescursisten ontvangen. Daardoor begreep ik weer eens, hoe dom u allen in de liefde bent. U mag mij nog steeds basisteksten sturen, hoor.

roos

Laten we de basisregels voor een goede contactadvertentie eens doorlopen.

roos

Regel één: hou uw verlanglijstje eenvoudig. Naturellement wenst u de hoofdprijs uit de liefdesloterij, maar heeft u die zelf wel te bieden? Nou dan. Vraag op z'n hoogst om drie persoonlijke eigenschappen van uw aanstaande Geliefde die vraiment onontbeerlijk zijn.

roos

Regel twee: bied meer dan u vraagt. Dat is het idee van adverteren: u verleidt de ander een aankoop te doen. Die aankoop bent u. Dus: vertel waarom u zo begerenswaardig bent.

roos

Regel drie: wees persoonlijk. Vertel wie u bent, wat voor u belangrijk is en wat de zin van uw leven is. Wees zuinig met grapjes, maar royaal met de lengte van uw advertentie. Ja, dat kan geld kosten. Beschouw dat, al naar gelang uw aard, als een investering of een bedrijfsrisico.

roos

Tot slot moet ik u nog iets op het hart drukken. Onthou in vredesnaam dat een contactadvertentie geen sollictatiebrief is of een anderszins zakelijk schrijven, maar een tekst die tot liefde leiden moet. Wees dus lief.

roos

Op verzoek van enkele Liefdescursisten behandel ik volgende week de cyber-romance. Hoe dichtbij kan veraf worden?


Tot volgende week maandag!

Uw Liefdesdocente,

Vilan van de Loo

Spreuk van de Week

Wat de liefde in haar eerste aanvang is,
is het glorieuze voorteken van
wat zij eens zal kunnen worden.

D. Coster

sluit