Les 8: Romantiek Uit De Krant
Leiden, maandag 1 maart 2010
Lieve Liefdescursisten,
Kijkt u nog wel eens een krant in? O, gelukkig. Liefdescursisten
met een abonnement hebben bij mij een streepje voor. Structurele
aanvoer van nuttige informatie, hoe zou u zonder moeten leven? Zeg
nu zelf. Evenwel, bij alle aandacht die er uitgaat naar datingsites,
blijft een oerdegelijk middel om een geliefde te vinden door u onbenut.
Nee, niet uw moeder.
Waarom eigenlijk niet?
In de krant staat een rubriek waarin kleine advertenties
staan. Zoekt u even. Let op de rubrieksverdeling in soorten oproepen.
Lees ze allemaal door, zoveel zijn het er niet.
Interessant, nietwaar?
Eens waren dit soort advertenties de enige manier om een Geliefde
te vinden, buiten prijzige burootjes dan. Een advertentie bereikten
duizenden, tienduizenden en misschien wel honderdduizenden, wonend
in grote steden en op het platteland. De krant kwam overal, en daarmee
de advertentie ook. Reageren kostte slechts een postzegel.
Het mooie is, dit is nog altijd zo.
Zelfs beter, want het aantal advertenties is afgenomen zodat de
uwe meer zal opvallen. Wanneer kreeg u voor de laatste keer fijne
brieven van mensen die dolgraag met u wilden kennismaken? Dat bedoel
ik. U gaat een advertentie in de krant plaatsen.
Omdat u dit niet elke week doet, moet u het goed aanpakken. Niet
bezuinigen op woorden. Wees royaal, het gaat tenslotte om de liefde
voor uw leven.
Eerst schrijft u op klad wie u bent en wat u zoekt,
en waarvoor. Wees zo duidelijk mogelijk. Wilt u naar pretparken,
noteer dat. Houdt u meer van musea, schrijf het op. Liever gezinsvorming?
Mag ook.
Duidelijkheid is hier het sleutelbegrip. Uw ideale
geliefde die de krant leest, moet u kunnen herkennen. Dus geen vage
uitdrukkingen over klikken en dat alleen ook maar alleen is en wel
zien. Neen. Gebruik woorden die iets betekenen.
Nu gaat u het kladblaadje indikken tot kleine zinnen.
Kijk in de krant naar voorbeelden. Vraag gerust om een foto. Nu
komt het: verwijs naar een datingprofiel online, waar foto's van
u te bewonderen zijn. Daarmee combineert u papieren en digitale
media optimaal.
Is dat te moeilijk voor u, maak dan gebruik van de
constructie Brieven Onder Nummer.
U merkt wel hoe belangrijk het is in het romantische om te weten
wat u verlangt, Cursisten, en toch weten zovelen van u dat niet,
- omdat u denkt dat liefde vanzelf gaat en dan merkt u het wel,
- omdat u denkt dat het zinloos is te bedenken wat u wilt want
u krijgt het toch niet,
- omdat u niet weet u hoe daarachter moet komen.
Aha! Over dat laatste kan ik iets zeggen.
Indien u niet weet wat u eigenlijk wilt in de liefde,
dan moet u beter opletten. Overal zijn beelden van liefde en romantiek,
en daar reageert u op. Als u alleen naar de televisie kijkt, en
u ziet een tachtigjarig stel, zucht u dan zonder het meteen te merken?
Misschien is het een zucht van verlangen. Kunt u niet ophouden om
over wilde feestbeestjes te lezen, dan is dit waarschijnlijk wat
u zoekt. Bestudeer uw eigen reacties, en u zult weten wat u verlangt.
Simple comme bonjour.
Samengevat: vraag om wat u wilt, aanhoudend en vastberaden,
maar zorg dat u vraagt om wat u wilt.
Volgende week doceer ik de gesprekstechniek van de belangstellende
vraag. Dat is iets anders dan een kruisverhoor afnemen, zeg ik er
meteen bij. De verschillen ertussen bepalen voor een groot deel
het romantisch effect. Voorbeeldzinnen en praktische tips ontvangt
u op maandag 8 maart van
|