Les 15: Heeft u recht op liefde?
Gone with the Wind
Leiden, maandag 16 april 2012
Lieve Liefdescursisten,
Als het leven eerlijk is, hoeft u slechts een klein aantal
tegenvallende liefdes te doorstaan, evenals afspraakjes die
alles beloofden te zijn maar niets brachten, voordat u de
ware liefde ontmoet. U rekent er eigenlijk op, dat zult u
moeten toegeven. Want u heeft zoveel ellende doorstaan, nou,
denk maar eens aan.. of die ene keer, toen u... ja, en dat
eerste huwelijk dus, of dat derde en dus... dus heeft u nu
zoveel ervaring dat u het gewoon verdient, een ware liefde.
U bent eraan toe. Het moet nou maar eens gebeuren.
Ja, dat zijn mooie redeneringen die ietwat dwingend van karakter
zijn. U kunt wel tien keer zo hard uw best doen, en als er
dan nog geen liefde afgeleverd is, bij welke klantenservice
zult u dan gaan klagen?
Het idee dat een mens recht heeft op liefde, is een aangenaam
idee maar toch niet meer dan dat: een idee. Maar stel dat
het in alle wetten ter wereld een diep verankerd recht zou
zijn, hoe moest dat dan? Het minste dat we dan mochten verwachten
is een nauwkeurige beschrijving van hetgeen de burgers onder
liefde dienden te verstaan, en op welke tijdstippen, in welke
hoeveelheden en op welke locaties die liefde verstrekt zou
worden. Ja, en door wie. Als iedereen liefde wil ontvangen,
wie zal dan die liefde geven?
U ziet dat we door het ideetje recht-op-liefde serieus te
nemen, meteen in de chaos van het onvoorstelbare belanden.
Zoiets wijst erop dat eerder het omgekeerde waar is: u heeft
geen recht op liefde.
Akelig, nietwaar?
Toch valt het mee, op het tweede gehoor. Geen recht wil zeggen:
het is niet afdwingbaar. Maar daarom kan de liefde nog wel
zich overweldigend aandienen bij u, misschien morgen al. U
heeft wel een kans op liefde.
In 1936 verscheen de roman Gone with the
wind, geschreven door Margaret Mitchell, die iets te
doen wilde hebben toen ze van een enkelbreuk moest herstellen.
Dan maar wat schrijven, dacht ze. Drie jaar later zaten de
bioscoopzalen vol, en rinkelde de kassa's luidruchtig. Mevrouw
Mitchell had een epos gepend over Amerika, de bevrijdingsoorlogen,
slavernij en vooral over veel gedoe met liefde. Het was zoals
Ramses Shaffy zong: de een wil de ander, maar die ander wil
die ene niet. Scarlett O'Hara (Vivien Leigh) en Rhett Butler
(Clark Gable) onderhielden wat in de moderne psychologie een
destructieve relatie heet. Dat kwam vooral door het fenomeen
'recht op hebben'.
Recht op elkaar, op fysieke genegenheid, op
de juiste woorden op het juiste moment. Recht op een huwelijksring.
Recht op meer kinderen. Recht op het huis. Recht op... nou,
dat alles en meer noemden ze liefde.
Dus daar ging het mis, op alle fronten.
Een schoolvoorbeeld van een opeenstapeling van
ellende, en toch Liefdescursisten, indien u de film voor de
twaalfde keer ziet, hoopt u dat het deze keer goed zal aflopen.
Dat is het mysterie van de romantiek.
U heeft nergens recht op, laat dat idee alstublieft los.
U verlangt naar dit of dat, wat iets anders is. En u heeft
een kans, vooral indien u zelf wat inzet vertoont. Hiermee
zult u het moeten doen.
Dit gezegd hebbende, moet ik er meteen iets aan toevoegen.
Dat beetje inzet, wat voor sommigen van u al teveel is, moet
u optimaal inzetten. Vergeet de slonzige spijkerbroeken en
de gemakkelijke schoenen. Volgende week vertel ik u iets over
de macht van glamour aan de hand van de fabelachtige Rita
"darling, are you decent?" Hayworth. Tot maandag,
|